7 Mar —

Seamore crowdfund de toekomst van ons eten: zeewier

Amsterdamse startup maakt van zeewier alledaags eten

Amsterdam - 07/03/2018 - https://www.symbid.nl/ideas/8299

Het Nederlandse Seamore is 2.5 jaar na de start hard op weg om zeewier onderdeel te maken van het standaard boodschappenlijstje. De producten van Seamore - – zeewier pasta, bacon en over een paar weken ook zeewier wraps – liggen in 850 winkels in 7 landen en consumenten ontdekken dat je er gewoon mee kunt koken. Ook cateraars en chefs werken er mee. Zeewier is ‘superfood’ en minstens zo belangrijk, het is erg duurzaam en daarmee cruciaal om de wereldbevolking ook in de toekomst te kunnen voeden. Met een crowdfunding campagne op Symbid wil Seamore verder en sneller doorgroeien: meer winkels, meer producten en ook meer zeewier: er wordt al zoveel zeewierbacon gegeten dat het bedrijf de grootschalige kweek ervan wil organiseren met haar partners.

“We halen slechts 2% van ons eten uit de zee. Als we van het land blijven eten hebben we in 2050 vier planeten nodig om iedereen te kunnen voeden”. Willem Sodderland, Founder & Seaweirdo Seamore

De toekomst van ons eten: groenten uit de zee

De missie van het bedrijf is om van zeewier alledaags eten te maken. Oprichter Willem Sodderland: “We halen 2% van ons eten uit de zee, terwijl 70% van de aarde oceaan is. Zeewier is niet alleen het meest voedingsstof-rijke eten op aarde, het is ook het meest duurzame: er is geen land, zoet water, pesticide of kunstmest voor nodig. In Azië weten ze al honderden jaren hoe lekker het is. Tel dat bij elkaar op en je hebt het over het eten van de toekomst”.

Zeewier als alledaags eten: van wraps tot brood

Seamore lanceert de komende weken een innovatie: tortilla wraps met 50% zeewier. Eerder kwamen zeewier pasta en zeewier bacon op het schap bij supermarkten en bio winkels in 6 verschillende landen. In Nederland liggen de producten o.a. bij Albert Heijn. Het bedrijf maakt van zeewier alledaags eten door een gezond en duurzaam zeewier alternatief te maken voor onze favoriete producten. Binnenkort komt zeewierbrood op de Nederlandse markt, chips en crackers zijn in ontwikkeling.

Groeien naar 1 miljard porties zeewier

Met meer dan 850 winkels in 7 landen en 750.000 porties zeewier die consumenten hebben verorberd heeft Seamore bewezen dat de aanpak werkt. Nu wil het bedrijf verder groeien, door nieuwe producten, meer winkels in meer landen en meer zichtbaarheid van de producten in de winkels. Om duurzaam aan voldoende zeewier te komen gaat Seamore samenwerken met ‘zeeboeren’ om zeewier te kweken. In Frankrijk, Ierland en hopelijk ook Nederland. De ambitie is om voor 2030 één miljard porties zeewier naar mensen gebracht te hebben. Om die ambitie te realiseren is groeikapitaal nodig.

Crowdfunding

De eerste pakken zeewierpasta werden in 2015 middels een crowdfunding campagne verkocht. Private investeerders en de Rabobank financierden Seamore verder. Nu start een nieuwe crowdfunding campagne op platform Symbid waarin investeerders geen zeewier kopen maar aandeelhouder kunnen worden in Seamore en direct kunnen profiteren van het succes van Seamore. Dat gaat middels een obligatie die later omgezet kan worden in aandelen, als een grotere investeerder toetreedt. Omdat crowdfunders eerder investeren krijgen zij meer aandelen voor hun geld. Sodderland: “Crowdfunders investeren in de toekomst van hun eigen eten en profiteren van ons succes. Wij financieren onze groei en krijgen er een hoop ambassadeurs bij. Iedereen wint. ”. De teller staat inmiddels op 51% van de 250.000 euro die het bedrijf minimaal wil ophalen. Op 16 maart vindt een investor Meetup plaats, waar de groeiplannen worden besproken en de wraps en andere producten geproefd worden.