17 Oct —

Eerste Sea Ranger Schip maakt wereldproblemen tot elkaars oplossing

Rotterdam - 18 oktober 2017 - https://www.symbid.nl/ideas/8180-stap-aan-boord-bij-de-sea-rangers
Crowdfundingcampagne maakt sterke start: het begin van een vloot die wordt bemand door marine-veteranen en werkloze jongeren. Samen beschermen ze de natuur op zee.

Wat als verschillende wereldproblemen elkaars oplossing zijn? Dat is de ambitie van de Sea Ranger Service: w erkloze jongeren door marine-veteranen laten opleiden tot Sea Rangers. Op zeilende werkschepen gaan zij taken en diensten op zee uitvoeren in opdracht van overheden en (commerciële) duurzame organisaties . Dit stelt de Sea Ranger Service in staat om als sociale onderneming de natuur op zee beter te beheren, on afhankelijk van donaties en subsidies . Nadat supporters van het eerste uur gezamenlijk een derde van het benodigde bedrag investeerden, kan vanaf vandaag iedereen meebouwen aan het eerste Sea Ranger schip via www.symbid.nl

Oprichter Wietse van der Werf: “ Het is superspannend. Wat we doen, op deze manier sociaal ondernemen in dienst van natuurbehoud op zee, is nog nooit gedaan. Dat mensen en bedrijven uit alle hoeken van de samenleving nu instappen door te investeren geeft enorm veel vertrouwen. Zo kunnen de eerste Sea Rangers straks echt aan het werk en gaan we samen het onmogelijke gewoon doen. ”

Het doel van de Sea Ranger Service: jongeren unieke werkervaring laten opdoen, de kennis en ervaring van veteranen gebruiken en toezicht op en toegankelijkheid van onze zeeën verbeteren. Die extra capaciteit op zee is hard nodig om zaken als vervuiling en illegale visserij vaker te signaleren, kostenefficiënter onderzoek te faciliteren en ondernemen op zee duurzamer en goedkoper te maken. Inmiddels kan het plan rekenen op de steun van tientallen organisaties. Zo helpt Randstad bij het werven en selecteren van de ruim 550 aangemelde jongeren en zijn ook Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam betrokken. Burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb: "De enorme drive vanuit de mensen die dit zijn begonnen, de partijen eromheen die het ondersteunen en een haven die gecommitteerd is, maken dit een concept om in te geloven".

Het beoogde werkveld is nu nog de Noordzee, maar als het aan de Sea Ranger Service ligt wordt dat in samenwerking met buitenlandse overheden uitgebreid tot alle wereldzeeën. Van der Werf: “De gesprekken met de Nederlandse overheid voor toekenning van taken vorderen gestaag en ook internationaal groeit de interesse. Zeker nadat ik onlangs op uitnodiging van de EU tijdens de Our Ocean conferentie onze aanpak aan wereldleiders uit 70 verschillende landen mocht presenteren."